online marketing

Content marketing: de moeite waard!

Het toverwoord van de laatste jaren op het gebied van online marketing is content marketing. Maar wat houdt content marketing nu precies in en hoe kan je het inzetten?

Content marketing is niets anders dan het creëren van informatieve teksten en beelden, die je via diverse kanalen (je eigen website, social media) verspreidt onder je doelgroep. Content marketing is wezenlijk anders dan reguliere online marketing omdat er geen sprake is van een advertentie. Hoewel je uiteraard schrijft over eigen producten of diensten, of zaken die daaraan gerelateerd zijn, is content marketing op zichzelf niet gericht op harde verkoop. Goede content marketing zet de behoeften van je (potentiële) klanten voorop. Het is dus belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen en te weten wat er bij hen leeft.

Bedrijven besteden content marketing vaak uit. Dit is een begrijpelijke keuze: intern zijn de meeste medewerkers druk met hun kerntaken. Wanneer er wel marketingmedewerkers aanwezig zijn in de organisatie, zijn deze soms te weinig ingevoerd in de materie zelf om kwalitatieve blogs te schrijven. Zorg dat de medewerkers die daadwerkelijk met de materie te maken hebben, tijd hebben om hun ervaringen en expertise op papier te zetten. Daarvoor hoeven zij zelf geen geweldige schrijvers te zijn; eventueel kan het ook aan de hand van een gesprek. Vervolgens kan een eigen marketingmedewerker of een externe tekstschrijver/vormgever de expertise van de medewerkers vertalen in aantrekkelijke, leesbare content.

Content marketing: liever kwaliteit boven kwantiteit

Zelf ben ik van mening dat je content marketing als een middel moet zien voor een specifiek doel. In tegenstelling tot wat vaak geadviseerd wordt, vind ik dat je beter af en toe ècht goede content kan maken in de vorm van een diepgaand artikel of een mooie infographic, dan krampachtig een paar keer per week halfbakken items te publiceren. Met een inhoudelijk sterk verhaal lever je geïnteresseerden echt meerwaarde – en dat is juist de reden waarom content marketing goed werkt. Wanneer je in positieve zin opvalt met een goed verhaal dat niet alleen maar gericht is op actieve verkoop, zullen geïnteresseerden je organisatie eerder weten te vinden wanneer ze op zoek zijn naar een goed advies.

Een bijkomend voordeel van content marketing is dat het je vindbaarheid op internet kan bevorderen. Door een artikel nog eens kritisch te laten bekijken door een SEO-tekstschrijver of zelf te checken met behulp van een plugin, zorg je dat jouw interessante artikel ook goed opgepikt wordt door de zoekmachine.

Reacties uitgeschakeld voor Content marketing: de moeite waard!